Blog’as / Dienoraštis

Paskelbta: 2018.10.17

Čili čempionato dalyvių užduotys – namuose mėginti (ne)draudžiama!

Aštrus maistas kai kuriems žmonėms asocijuojasi su ašaromis. Tačiau yra tokių, kuriems jis teikia neapsakomą malonumą. Ir ašarų, ir malonumo akimirkų netrūko  trečiąjį kartą šeimos restorano „Jurgis ir drakonas“ organizuotame „čili čempionate“, Vilniuje. Restoranų įkūrėjas Tom Nicholson visus Lietuvos aštriamėgius pakvietė pasivaržyti, kuris net nemirktelėjęs nugurgs čili pipiro kąsnį ar pasimėgaudamas sunaikins aštriausią ledinuką. Nugalėtoju tapo Kristupas, kuriam organizatorių pasiūlyti aštrumai buvo vieni juokai, nors kartais ir pro ašaras.

„Čili čempionatui užduotis su malonumu galvojame kartu su šeima. Prisipažinsiu, ne kiekvienai jų ryžčiausi, bet džiaugiuosi, kad Lietuvoje yra drąsių, linksmų ir gerai nusiteikusių žmonių. Man maistas yra ne tik kokybiški ingredientai ar jų deriniai, bet ir geros emocijos, maloni patirtis“ – sako Tom Nicholson, restoranų „Jurgis ir drakonas“ įkūrėjas.

Anot jo, aštrų maistą žmonės mėgsta visame pasaulyje, mūsų restoranuose taip pat yra nemažai picų ir kitų patiekalų, pažymėtų aitraus pipiro ženklu – tai tinka atšiauriau gyvenantiems žmonėms, nes toks maistas ir šildo, ir geria nuteikia.

„Aš kasmet stipriai nustembu, iš kur atsiranda tokių stipruolių ir drąsuolių, nes pipirai būna labai labai aštrūs, o užduotys tokios, kad man net truputį silpna žiūrėti. Kasmet nustembu iš naujo ir dar kartą įsitikinu, kad viskas yra mūsų galvoje – laimi tas, kuris nusprendžia laimėti. Šįkart laimėjo Kristupas iš Tauragės. Į Vilnių jis atvyko mokytis kulinarijos Liutauro Čepracko mokykloje“, – įspūdžiais dalijasi Beata Nicholson.

Įminkime aštraus maisto populiarumo mįslę

Aštraus maisto populiarumo paslaptis tebekelia daug diskusijų. Kodėl gomurį deginantis maistas suteikia didelį malonumą? Galbūt todėl, kad aštrūs prieskoniai skatina adrenalino išsikyrimą, panašiai kaip šokant su parašiutu iš lėktuvo ar lekiant bekele keturračiu. Ne paslaptis, kad žmonėms malonumą suteikia rizikinga veikla, kuri yra gąsdinanti, o kartais net ir skausminga. Tačiau galima ir paprasčiau paaiškinti, kodėl dalis žmonijos maitinasi aštriai: tiesiog tokį maistą valgyti yra labai sveika dėl daugelio priežasčių.

Aštrus maistas – sveikas pasirinkimas

Įvairiose šalyse atliekama daugybė tyrimų, kuriais siekiama įvertinti aštraus maisto poveikį žmogaus sveikatai. Keletas atradimų leidžia daryti išvadas, kad mėgautis aštresniu maistu yra naudinga sveikatai.

 

Yra žinoma, kad aštrus maistas padeda numesti svorio. Aštrūs prieskoniai suaktyvina medžiagų apykaitą, o chalapos (jalapeno) paprika pagardinti patiekalai skatina riebalų deginimą. Aitriosioms paprikoms aštrumą suteikianti medžiaga – kapsaicinas – turi šildantį poveikį, o tai pradeda deginti papildomas kalorijas 20 minučių po valgio. Bendruomenėse, kur įprasta valgyti aštrų maistą, vyrauja mažesnė širdies priepuolių ir insulto rizika, nes dėl aštraus maisto mažėja „blogojo“ cholesterolio lygis. Be to, aštrus maistas saugo nuo vėžio. Amerikos vėžio tyrimų asociacija praneša, kad kapsaicinas gali naikinti vėžio ląsteles. Norintieji mažinti kraujo spaudimą taip pat gali drąsiai valgyti aštriai, nes prieskonių karštis suaktyvina kraujotaką visame organizme ir padeda vitaminams A ir C stiprinti širdies raumens sieneles.

 

Ne mažiau svarbus aštraus maisto poveikis susijęs su nuotaika. Aštrus maistas skatina už gerą nuotaiką atsakingų hormonų, tarp jų ir serotonino, išsiskyrimą. Todėl jis gali palengvinti depresijos simptomus ir sumažinti stresą.

 

Kaip pradėti valgyti aštriau?

 

Aštraus maisto mėgėjų yra visame pasaulyje. Kai kuriose šalyse tokiu maistu maitinami vaikai, siekiant juos pripratinti prie malonumą teikiančio deginančio karščio. Net  jeigu vos paragavus aštrumo ima ašaroti akys ir varvėti nosis, laikantis keleto taisyklių situacija gali iš esmės pasikeisti.

 

Reikia pradėti ir kurį laiką – kelias savaites ar mėnesius – valgyti vos aštriau, nei įprasta, o vėliau, pripratus, pamažu didinti aštrumo kiekį maiste. Be to, svarbu valgyti lėtai, pasimėgaujant nauju karštesniu skoniu. Aitriųjų pipirų, česnakų, ridikų, wasabi ar garstyčių aštrumas skiriasi, kaip ir pasaulio virtuvių įprastos aštrių prieskonių kombinacijos, taigi reikia drąsos bei smalsumo ir galima išmėginti skirtingo tipo ir intensyvumo aštrumą.

 

Treniruojant aštriavalgio kompetencijas, greta pravartu turėti maisto, kuris sugeria aliejus, sukeliančius deginimo pojūtį: duona, krekeriai (crackers), bulvės. Itin aštrius prieskonius lengviau toleruoti sumaišius su kitais stipraus skonio ingredientais, tokiais kaip citrina ar cukrus.

 

Ką daryti, jei aštrumas nepakeliamas?

Atsidūrus situacijoje, kai dėl aštraus kąsnio ima atrodyti, jog aplink – gaisras, rekomenduojamas klasikinis aštrumo žudikas – pienas. Jame esantis kazeinas  jungiasi su kapsaicinu ir pastarąjį tiesiog išplauna. Kiti pieno produktai – jogurtas ar grietinė – veikia panašiai kaip pienas, todėl planuojant aštriai pavalgyti verta juos turėti po ranka.